M

Filipíny

Cestovateľský fotoblog

Filipíny vyzerajú na prvý pohľad takto. Ulice plné skútrov a motoriek prerobené na tricycle, na ktorých domáci prevážajú všetko od ľudí, cez náklad až po živé zvieratá. Pohľad na veľkú chudobu striedajú drahé autá a bohaté hotely postavené hneď vedľa chatrčí s hlinenou podlahou.  Na druhý pohľad je však táto zdanlivo chaotická a špinavá krajina plná tých najsrdečnejších ľudí vždy s úsmevom na tvári a prekrásnych prírodných útvarov. Krajina, v ktorej nájdete tie najkrajšie pláže sveta, kde sa dá surfovať, kde si zaplávate so žralokom obrovským vo voľnej prírode, kde nájdete jedny z najkrajších koralových útesov, na ktorých okolo vás len tak prepláva korytnačka.

Svoj blog začnem fotkami a popismi cesty postupne ako sme trip realizovali. Celý výlet okrem poslednej destinácie naplánoval mój bro. Na konci nájdete aj tradičný itinerár s cenami.

Filipíny

1.až 2. deň - letenka Viedeň – Manila. Pripravte sa na véééľmi dlhý let. Aj s prestupmi sme to narátali na 24 hodín (nastúpenie do lietadla vo Viedni a vystúpenie z lietadla v Manile). Jednu noc sme prespali tu.

3. až 5. deň  - Skorý ranný let do mesta Cauayan City na severe Filipín a odtiaľ 4 hodiny taxíkom do mestečka Batad. Neuveriteľné miesto s prekrásnymi ryžovými terasami, ktoré je zapísane v UNESCO.

Ubytovanie a služby v tejto prekrásnej dedinke boli naozaj veľmi skromné. Na raňajky dve vajcia s toustom a instantná káva (volali to kontinentálne raňajky), záchod na splachovanie s naberačkou a plesnivá sprcha s tenkým cícerkom vody nám dotvorili tú správnu atmosféru miesta, kam veľa turistov nezablúdi. Nepohodlie však vždy vyvážili perfektní ľudia a tie úžasné výhľady všade okolo.

V Batade sme strávili dve noci a dali sme si trekking na výhliadku a po ryžových terasách s miestnou domácou a jej psom.

5. deň v noci sme sa presunuli nočným busom späť do Manily, odkiaľ sme leteli na Palawan.

6. až 11. deň – Palawan, konkrétne El Nido a Coron.  Toto bola asi najkrajšia časť Filipín, ak nerátam Southern Leyte, kde bol najúžasnejší podmorský život a kde sme videli žraloka obrovského, ale k tomu sa dostanem až neskôr.

Do El Nida sme sa dostali z letiska Puerto Princesa a následne 4 hodinovým van busov. Z nášho ubytka, kde noc stála 23 eur aj s raňajkami až do izby sme mali takýto výhľad...

Odporúčam Rosanna´s Pension.

Toto mesto bolo „tak správne turistické“, nie preplnené s celkom fajn reštauráciami, príjemnou atmosférou a s PADI kanceláriami na každom kroku. V cestovných agentúrach ponúkali rôzne Island hopping tripy od A až po D. My sme si pre krátkosť času vybrali len jeden trip ( trip A), ale odporúčala by som tu zostať dlhšie a ísť minimálne na 2 island hoppingy.

Takéto pláže

a takého skaly

a kajakovanie a šnorchlovanie v morskej lagúne

Druhý deň sme si požičali skútre (7 eur na deň) a našli takúto opustenú surferskú pláž - Duly Beach

Z El Nida sme sa presunuli 4 hodinovým trajektom na Coron, ktorý je známy svojimi sladkovodnými aj morskými lagúnami. Tu by som odporúčala zostať tak dva dni, s tým, že si dáte jeden celý deň Super Ultimate Tour, kde uvidíte všetky krásy Coronu, lebo mesto pekné nebolo.

Opäť prekrásne pláže a tá modrááá...

a lagúny

Najúžasnejšia bola asi Twin lagoon a potom Barracuda lake. Niektoré lagúny boli morské a iba ste k nim preplávali, k iným ste šli peši a bola v nich sladká voda a úžané podvodné útvary.

11. až 14. deň - z Coronu sme sa následne presunuli "vrtulákom" do Cebu. Cebu bolo otrasné preplnené veľkomesto, kde nám pôvodne pol hodinová cesta taxíkom z letiska na autobusovú stanicu trvala 3 hodiny, také veľké zápchy tam boli. Následne sme miestnym spojom cestovali 4 hodiny (85 kmJ) s jedným prestupom do Maolboal. Ak sa dá, Cebu sa vyhnite. Je to 4 miliónové mesto, ktoré má hlavné letisko na zvlášť ostrove a ten spájajú v hlavným ostrovom len 2 mosty.

Do Moalboal sme šli hlavne kvôli canyoneeringu, ktorý sa robí na Kawasan falls a kvôli bohatému podmorskému svetu. Ak máš rád adrenalín, môžeš si vyskúšať zipline, alebo si zaskákať až z 12 metrovej výšky s výhľadom na vodopád. Stojí to za to!

Šnorchlovanie bolo úžasné! Vidieť len tak okolo seba plávať korytnačku, tak to je fakt niečo. Videli sme 2 a bolo to na Panagsama Beach.

Koralové útesy boli úžasné.

Mali sme parádne ubytko s koralovým útesom hneď pred ním, kde sme tiež videli okrem iného aj korytnačky.

Na drúhy deň sme v Moalboal išli na skútre pokukať okolie a dať si masáž na pláži:). (1 hod. celé telo 7 eur.)

14. až 17. deň presun z Moalboal na ostrov Bohol do oblasti Panglao. (Z Moalboal busom do Bato odtiaľ busom so Oslob a odtiaľ trajektom 2 hodiny na Panglao). Ostrov Bohol je veľmi navštevovaný kvôli Čokoládovým kopcom a zvieratkám Tarsier. Mňa osobne Čokoládové hory veľmi neohúrili, bola to skôr taká povinná turistická destinácia preplnená ľuďmi a viac som si užívala prechody na skútroch cez okolité odľahlé dedinky.

Car wash somewhere in Philippines...

17. až 20. deň – Southern Leyte a vrchol našej dovolenky. Sem sme šli kvôli najlepším recenziám, čo sa týka pozorovania žraloka obrovského vo voľnej prírode. Bola to najdrahšia časť nášho výletu a najťažšie sa sem dostať, ale stálo to za to!  Išli sme súkromným taxi 2 hodiny (aby sme stihli trajekt, ktorý chodil len raz za deň o 13:00, no nakoniec šiel až o 16:00 (proste Filipínci)) do Ubay a odtiaľ trajektom pre domácich cca 3 hodiny do Bato, odtiaľ bus vanom do Maasin a odtiaľ tricyclom asi 45 minút do Padre Burgos. No hotové dobrodružstvo, čo vám poviemJ.

Aby ste mali predstavu, ten trajekt vyzeral asi takto. To sú tam kovové poschodové postele s matracmi:).

Šnorchlovanie so žralokov obrovským (najväčšia ryba na svete, ktorá sa živý planktónom) v Padre Burgos bolo celkom iné, také raw, prírodné, prirodzené....také úžasné!  Táto destinácia nie je veľmi turistická, je pomerne ťažké sa sem dostať  a je dosť drahá oproti ostatným. Vyznačuje sa tiež najlepšími podmienkami pre potápanie a šnorchlovanie, my sme šnorchlovali napríklad v koralovej rezervácii, kde nemali ani lode povolené spúšťanie kotiev, ktoré koraly ničí asi najviac. Cestou do zálivu Sogod bay, kde sa chodí žralok pozerať sme videli skupinu delfínov a kým sa objavil prvý žralok v blízkosti našej lode, trvalo to asi hodinu. Keď naskáčete do vody plný vzrušenia, že túto veľkú rybu uvidíte tak z blízka, zistíte, že ten planktón miestami pichá alebo páli, niečo podobné, ako keď vás popŕhli medúza. Nie je však nič hrozné, bolí to len chvíľu a ten pohľad na neho stojí za to!

Dokopy sme videli 3 žralokov behom asi 3 hodín, ale myslím, že to bol jeden menší a jeden ten istý videný dva razy. Predstavovala som si ich väčších, ale títo mali 3 metre ten menší a cca 6 metrov ten väčší. Nebolo povolené sa ich samozrejme dotýkať, ale ten pocit keď spolu s ním plávate tak 1 meter od neho, bol brutálny.

Podmorský život, čo dodať...

20. až 24. deň. – destináciu Padre Burgos na našej dovolenke asi už nič neprekonalo a z nej sme sa vrátili späť na Panglao, kde sme strávili aj Vianoce. Osobne by som ostrov Bohol a Panglao nahradila asi niečím iným. Ale šli sme sem okrem iného aj kvôli dobrej logistike vzhľadom na to, že letisko na Panglau bolo vzdialené len asi 10 minút tricyclom.

Ešte jeden pohľad na tradičný domek...

cesta na pláž a kozy...

Itinerár:

Dátum: 3.12. - 26.12.2019 - 23 dní

Teplota: 30 stupňov/ voda 28

Letenka: Viedeň - Manila 380€

Ubytovanie: 12-25€/1 os. (v Padre Burgos, kde sme boli na žralokovi bolo ubytko najdrahšie a to 35€/1 os.)

Požičanie skútru: 7€/1 deň celý skúter

Cena benzínu: ako u nás

Cena island hopping tripov: 20 - 25€/1 os.

Cena výletu na žraloka a šnorchlovanie v koralovej rezervácii: 70€/1 os.

Jedlo v reštike 4 - 10€

Dokopy: cesta + ubytko + jedlo + výlety + vreckové 1700€

Zaujímavosti:

1. všetky ceny sa dajú zjednávať

2. jedlo je tam otrasné, vyberajte reštiky, ktoré nevlastnia domáci

3. voda nie je pitná, ale majú na veľa miestach tie modré zásobníky na vodu, kde si kúpite refill do vlastnej fľaše. Na ubytkách to majú zadarmo

4. kávu majú všade len instantnú, ak ste na nej závislí, vezmite si z domu

5. v obchodoch nekúpite normálne potraviny. Videli sme zväčša len polotovary, sladkosti a čipsy, preto ako snacky ideálne poslúži ovocie z miestnych zelovocov

6. ploskačka ich rumu v obchode stojí menej ako 1 euro:)

7. ovocné šejky sú brutálne dobré, odporúčam mangový, ananásový alebo banánový

8. na všetkých miestach, kde sme boli sa okrem McDonaldu nedalo platiť kartou, majte dostatok kešu, ktorý si zameníte v zmenárni. Z bankomatu sa dá vybrať maximálne 10 000 PHP (180€) na jeden výber a za každý výber platíte filipínskej banke poplatok 5€

9. potápať sa dá všade, na každom kroku máte PADI kancelárie

10. vezmite si vlastný šnorchel, ak nemáte drybag na foťák, tam si kúpite parádny za pár eur

11. niekedy aj keď si vopred pozriete obdobie dažďov, alebo tajfúnov, nevyjde to. My sme mali napríklad 2 tajfúny, ale obom sme sa úspešne vyhli, avšak, ak sa také niečo prihodí, nepremávajú trajekty a zrušia sa lety. Poistite si preto storno letenky, ktoré sa dá podľa mojich info poistiť buď priamo pri kúpe letenky, alebo v inej poisťovni do 24 hodín od jej kúpy.

Foto: Ľubica Milde

Petra Milde

Ján Milde

Ďakujem
zobrazení 3004
Publikované 30. 12. 2019
‹ GruzínskoJachta nie je len pre boháčov ›
Milde | tvorba web stránok | Cookies politika | Všeobecné obchodné podmienky | Ochrana osobných údajov | Nastavenie cookies